Yoga kombinerat med konditionsträning

Att regelbundet göra yogaövningar gör att kroppen blir mer flexibel, vilket inte minst är viktigt när man blir äldre och kan få svårare att röra sig. Jobbar man till exempel på kontor kan det vara lönt att varje halvtimme göra några enkla arm- och andningsövningar för att axlar och rygg inte skall börja smärta. Det är självklart bra att kombinera yogan med någon form av konditionsträning eftersom muskelmassan börjar minska redan efter att man har fyllt 30 år. Vill man utföra all träning hemma finns det många bra redskap att ta till, exempelvis hantlar med olika vikter och kettleballs. Det kan också vara bra att fundera på hur man tar sig till jobbet och istället för att köra bil investera i en classic elcykel. Genom att kombinera cykling med regelbunden yoga gör att man både kan träna upp smidighet och kondition.

Kvinna med cykel i solnedgång

Yoga i hemmet

Du behöver inte ta dig till ett gym eller liknande för att utöva yoga. Om du har ont om tid eller inte vill köpa gymkort kan du köpa hem en yogamatta och placera den på en öppen yta i exempelvis vardagsrummet. Byt om till bekväma träningskläder och stäng ute alla eventuella störande moment, så som telefonen och datorn. För dig som inte har tränat yoga tidigare kan en instruktionsvideo vara till hjälp, och sådana finns det gott om på till exempel YouTube, annars kan det räcka med avslappnande musik till ditt pass.

Person som tränar yoga