Fördelar med bastu

Visste du att i Finland så finns det fler bastur än vad det finns bilar? Det är inte bara i villor det finns bastur utan även i lägenheter. Att bada bastu har i Norden har en lång historia och många hälsoeffekter. Du behöver inte att en stor bostad för att få plats med en bastu eller hemmaspa men ta hjälp av experter vid en renovering för att maxa ditt utrymme. Att bada bastu och en spikmatta har ungefär samma hälsoeffekter men finns även några ytterligare fördelar. När du bastar så rensas kroppen på slaggprodukter. Forskning tyder på att det även är bra för hjärtat och kärlen. Anledningen är att Kärlen vidgas, blodtrycket minskar och blodfetterna minskar. Utöver detta så har bastubad positiv effekt på immunförsvaret och hormonsystemen samtidigt som det gynnar nervsystemet. Givetvis gäller det att veta om din hälsostatus innan du sätter dig i en het bastu.

En bastu av mindre modell

Mikropauser för minskad stress

Att ta små mikropauser kontinuerligt under dagen är väldigt effektivt för att minska stress och spänningar. Mikropauserna är bra för både kropp och huvud och det räcker med så lite som ett par minuter åt gången för önskad effekt. Tanken blir klarare och man riktigt känner hur spänningar släpper och man får ny energi. En enkel favoritövning för att pausa är att resa sig upp, särskilt viktigt för dem som har stillasittande yrken, blunda, ta tre djupa andetag och andas sakta ut genom munnen. Det här gör att du riktigt känner hur stressen rinner av. En annan favorit när det gäller pauser är att dra upp axlarna högt upp mot öronen och sedan släppa ner dem samtidigt som du andas ut ljudligt genom munnen. Att finna små mikropauser är inte bara nyttigt under en stressig arbetsdag, kanske du är har köpt en drömbostad av en mäklare Stockholm och är i flyttartagen eller så är det bara en stressig vardag med tvätt, barn och matlagning.

Ordet breathe och eucalyptuskvist
Kvinna som luktar på blommor

Sänk blodtrycket naturligt

Högt blodtryck är vanligt och det uppskattas att en tredjedel av alla i Sverige har det. För att undvika hjärtsjukdomar är det viktigt att sänka trycket. Det finns sätt att göra det på naturlig väg för att slippa mediciner. Det är vanligt att blodtrycket sjunker när man ligger på en spikmatta. Därför rekommenderas man att kliva upp från den försiktigt och tar du blodtryckssänkande medicin bör trycket kollas regelbundet ifall läkaren behöver göra en justering av medicinen. Råd till de som vill sänka blodtrycket naturligt är att promenera, äta kalium och undvika koffein. Alkohol i små mängder kan sänka trycket men för mycket har motsatt effekt. Stress är en vanlig orsak till högt blodtryck och därför fungerar meditation, yoga och andningsövningar bra eftersom det minskar stresshormonerna. Att se över sin boendesituation ifall den bidrar till stressen är också ett sätt. Det är förstås helt beroende på vad för slags person man är. Kanske vill du bo minimalistiskt med mindre saker eller kanske vill du ha en trädgård för att kunna påta i jorden. Kolla gärna hos HusmanHagberg om de har ett boende som passar dig bättre än ditt nuvarande.

Kvinna som använder blodtrycksmätare

Fånga ögonblicken

Det är vanligt med andningsövningar inom mindfulness. Övningarna kan skilja sig från varandra men alla går ut på att vara närvarande i stunden, observera vad som händer utan att försöka ändra på något. Tanken med det är att bli mer uppmärksam och ta vara på stunden medan den varar. Ju mer man tränar, desto mer kan man upptäcka i varje ögonblick. Även om livet består av en lång rad av ögonblick att vara närvarande i behövs balansen mellan nu, då och sen för att livet ska fungera. Dåtid och framtid verkar vara de tidsbegrepp som är lättast att greppa. Ett sätt för att förhålla sig till dem på ett balanserat sätt är att fotografera. För att komma igång kan man besöka en kamerabutik och få hjälp att välja den kamera som passar ens egna behov bäst. Att fotografera kan bli som en metafor för det du tränar dig på under meditationen, att se nuet så som det är, och samtidigt spara en liten bit av dåtiden att se tillbaka på i framtiden.

Kvinna med kamera vid havet

Comeback för sköna spikar

Att få massage är något som gör att både kropp och själ får återhämta sig. Hur vi mår i själen och hur vi mår i kroppen hänger ihop på många plan. Oavsett var man befinner sig är det aldrig långt till ett massageställe, oavsett om du är i Lund, Stockholm eller Kiruna. Förutom att få massage och andra behandlingar är många massörer duktiga på att ge råd och instruktioner till hur man i vardagen kan ta hand om sig. Spikmattor var väldigt populära för några år sedan och blev årets julklapp 2009. Tyvärr har det varit tyst om denna underbara matta på senare tid. Nu ser den ut att få ett uppsving igen då den nu kommer i flera olika “hårdheter”. Det handlar om hur många piggar varje cirkel har. På så sätt finns en matta för alla, oavsett om du är van eller nybörjare och vill börja försiktigt. Tätare piggar anses även vara mer för avslappning medan en med glesare piggar kan användas i mer behandlande syfte, vid muskelspänningar till exempel. På många ställen finns möjlighet att prova de olika sorterna innan man väljer.

Grön spikmatta i närbild med piggar

Vad betyder färgerna?

Färger är något som är kraftfullt och som fler borde våga inreda hemmet med. Du kan köpa färger på PenStore i deras butik. Bara av att se en färg kan vi ändra känsla och mående. Den mest harmoniska färgen är grön som symboliserar naturen. Färgens effekt på dig är lugn och uppfriskande vilket bidrar till balans. Den gladaste färgen är gul och den förknippas med lycka, glädje och positivitet. Gult hjälper oss att fokusera och minnas bättre. Färgen som får våra hjärtan att slå är röd och det är den färg vi ser först när vi kommer in i ett rum och den vi sist glömmer. Rött står för energi, passion och styrka men kan också framkalla ilska och en känsla av panik. Blå är en lugnande färg som gör att kroppen har lättare att slappna av och känna frid, vilket leder till att vi blir mer produktiva eftersom vi lättare kan koncentrera oss. Så tänk till innan ditt val av färg.

Yoga-gurus med skamfilat rykte

Inom yoga finns gurus. Precis som inom hinduismen och buddismen så är gurun en andlig lärare, en person som har en särskild ställning och förtroende. Tyvärr så har det inom yoga flera gånger uppmärksammats att dessa gurus har missbrukar sitt förtroende och blivit anklagade, ibland dömda, för sexuella övergrepp. Det finns säkert de som blivit felaktigt anklagade och i sådana fall finns en advokatbyrå i malmö som arbetar med förtal och andra brottsmål. Det är framförallt inom Haṭha yoga som dessa olika gurus har verkat. Haṭha yoga är en urgammal teknik som hjälper utövaren att få full kontroll över kroppen. Några av de kända gurus som blivit åtalade är John Friend, Kausthub Desikachar, Amrit Desai och K. Pattabhi Jois. Den som är mest känd är Bikram Choudhury som är grundare till Bikram yoga. Det är en yoga-form som utövas i varma rum med 26 fasta positioner. Han blev anklagad i USA 2017 men flydde till Indien så åtalet har aldrig varit uppe i rätten.

Kvinnlig utövare av yoga
Kvinna med hand för munnen

Meditation kan utföras på många sätt

Meditation kan vara flera olika saker, det kan ske genom djupandning, koncentration på ett mantra, rytmisk dans eller stickning. Tyst och stilla meditation fungerar för vissa och för andra krävs någon slags aktivitet för att kunna slappna av och vara här och nu. Om du precis har börjat meditera och tycker att din hjärna sysslar med allt annat än avkoppling, prova en annan sorts meditation. Det finns inget rätt eller fel, det som får din hjärna att släppa allt utom nuet är rätt metod för dig att meditera med. Skriv ner vilka sorters meditation du provat, kolla i listan och välj tre favoriter som du använder dig av. Att röra på kroppen genom yoga, promenader eller löprundor förbättrar din kondition och ökar din koncentrationsförmåga. Det gör det i sin tur lättare att kunna meditera stilla med hjälp av ett mantra.

Man håller en penna

Vad händer när man mediterar?

Varför ska man meditera? Effekterna av att meditera är att du blir mindre stressad, får bättre koncentration, mindre humörsvängningar och att din sömn förbättras. Har du ett svårt att fatta beslut är meditation väldigt bra för att samla dina tankar och få kontroll över dina känslor. Det här kan omsättas i vardagliga situationer som innebär att du blir mer stresstålig. Skulle exempelvis bilen braka samman på motorvägen till jobbet och du måsta ha den på lagning hos Mekonomen vet du hur du ska andas och behålla lugnet. Många tror att man behöver göra detta varje dag och i minst 30 – 40 min men så är verkligen inte. Det kan räcka med en enkel meditation på endast 3 -5 min där du bara sitter och har en medveten andning. Sätt dig någonstans, tänk på din andning i dessa få minuter och berätta gärna i kommentarsfältet hur det kändes.

En kvinna som sitter och mediterar

Meditativ dans

Ett besöka en annan värld gör att man glömmer tid och rum. Det kan vara ett besök i verkligheten eller i fantasin. Jag har läst mycket om böckerna Johan Vilde. De utspelar sig i Afrika på 1600-talet och tar läsaren med på många äventyr. Kulturen i Afrikanska länder inbjuder på många sätt till välbefinnande och meditativa aktiviteter. I Sverige går det att på flera platser prova Afrodans. Har ni inte gjort det så rekommenderar jag det varmt. Maffiga trummor som med en härlig rytm går rakt in i hjärtat och inbjuder till dans med stora rörelser och dansen berättar historier. Trummorna tar dig med på en resa in i dig själv, efter en stunds dansande känner man att tid och rum börjar försvinna och man är här och nu. Dansen utövas barfota vilket ger en grundad känsla och kontakt med naturen, att bli en del av jorden helt enkelt. Meditation är så mycket mer än att bara sitta rakt upp och ner och vara tyst, vilket för många kan vara stressande. Aktiv meditation har precis lika många positiva effekter på hälsan.

Olika träinstrument på vägg